Rolki

Rolki, łyżworolki czy wrotki w dzisiejszych czasach stały się tak popularne, że nie ma miasta, w którym w wiosenno-letnim okresie nie spotkamy ich użytkowników. W niektórych aglomeracjach stworzono specjalne miejsca do uprawiania tego sportu, a także przystosowuje się parki do uprawiania tego typu dyscypliny.

Zainteresowanie jazdą na nich wzrosło w latach 80'tych, jednakże historia rolek sięga kilka wieków wstecz. Pierwsze wzmianki pochodzą z XVIII wieku, kiedy to Holendrzy wpadli na pomysł letniej alternatywy dla łyżew i przytwierdzali kółka do prowizorycznych szyn, uzyskując pierwsze rolki na świecie.

W 1863 roku Amerykanin James Plimpton wpadł na pomysł zamocowania kółek w układzie 2+2, czyli po parze z każdej strony szyny i w ten sposób powstał najpopularniejszy wzór, który przetrwał kolejne setki lat i stał się podwalinamy dla współczesnych wrotek i łyżworolek.

Kolejny przełom w historii rolkarstwa przyszedł w latach 60'tych XX wieku, kiedy to zaczęto stosować poliuretan zamiast drewna przy produkcji kółek. Jednakże najważniejszym wydarzeniem dla popularyzacji i prawdziwym przełomem w produkcji współczesnych rolek był pomysł dwóch hokeistów - jak zwykle z Ameryki. Scott i Brennan Olsonowie znaleźli na początku lat 80'tych w sklepie z artykułami sportowymi łyżworolki, w których kółka ustawione były w linii jedno za drugim. Postanowili przerobić ten projekt dodając do niego poliuretan i gumowy hamulec.

Z patentów wprowadzonych przez braci szybko zaczęli korzystać również sportowcy związani z nartami biegowymi czy zjazdowymi. W 1983 roku Scott założył firmę Rollerblade®, która w późniejszym okresie stała się największym prodecentem rolek na świecie.

Aktualnie na rolkowym rynku działa kilka firm wyspecjalizowanych w ich produkcji, jednakże marka Rollerblade® nadal stanowi wyznacznik jakości dla innych producentów wprowadzając do nich rozwiązania znacznie ułatwiające ich użytkowanie (między innymi wentylowane skorupy i wewnętrzne buty, klamrowe systemy zamykania zastępujące sznurowadła, rolki do agresywnej jazdy, Advanced Braking System (ABT)® i wiele innych).

Dzięki wzrostowi zainteresowania używaniem łyżworolek, zaczęto konstruować je dla zaspokojenia różnych potrzeb i współczesnie wśród rolkarzy możemy wyróżnić następujące grupy:

  • rolki rekreacyjne
    – najpopularniejsza grupa, która spisze się doskonale w mieście. Dzięki dłuższej szynie kompozytowej albo aluminiowej, dużym rozmiarom kółek do 100mm i dobrze wentylowanym butom zapewnia odpowiedni komfort przemieszczania się w nich. Do tego hamulec w zestawie. Przeznaczone są przede wszystkim dla początkujących rolkarzy, stawiających pierwsze kroki w tym sporcie lub dla tych, którzy cenią sobie wygodną jazdę
  • rolki szybkie
    – dla zaawansowanych "riderów", którzy startują w maratonach ewentualnie poszukują bardzo szybkich rolek treningowych. Sztywna, zazwyczaj aluminiowa szyna, kółka do 125mm z bardzo szybkimi łożyskami, niski but i jak najlżejsza waga wszystko po to, żeby osiągać jak największe prędkości
  • rolki "urban"/miejskie
    – to dosyć nowa grupa, dla której charakterystyczną cechą jest krótsza szyna poprawiająca zwrotność i dosyć sztywny but zapewniający lepsze trzymanie nogi niż w rolkach rekreacyjnych. Te łyżworolki polecane są przede wszystkim tym, którzy dobrze opanowali technikę jazdy i poszukują sprzętu, który zapewni im łatwe pokonywanie miejskiej przestrzeni
  • rolki do jazdy agresywnej (street)
    – używane przede wszystkim przez entuzjastów jazdy po rampach, poręczach, murkach, ławeczkach i wszelkiej innej miejskiej infrastrukturze. Mają bardzo sztywne buty, utwardzane kółeczka o małej średnicy (55-60mm) i wzmacnianą szynę w środkowej części (groove)
  • rolki dziecięce
    – da najmłodszych adeptów. Stabilna konstrukcja buta zapewniająca odpowiednią ochronę stopy, rozsuwany but aby można było stosować je przez kilka sezonów, kółka do 80mm i hamulec wszystko z myślą o jak najłatwiejszej nauce.

Współpraca: KPS.PL